Przymiotniki odpowiadają na pytania jaki? jaka? jakie? Dostarczają nam dodatkowych informacji o rzeczowniku, określają cechy osób lub rzeczy.
W języku polskim przymiotnik odmienia się na różne sposoby:
ciekawa książka
ciekawy artykuł
ciekawemu dziecku
ciekawe lekcje
W angielskim to po prostu zawsze interesting.
Najczęściej przymiotniki tworzymy przez dodanie do różnych części mowy odpowiednich końcówek: Oto najbardziej charakterystyczne:
-ful
beautiful
piękna
helpful
pomocny
useful
użyteczny
grateful
wdzięczny
-less
useless
bezużyteczny
hopeless
beznadziejny
-ible, -able
comfortable
wygodny
legible
czytelny
eatable
zjadliwy
edible
jadalny
-al
national
narodowy
loyal
lojalny
central
centralny, środkowy
-ous
famous
sławny
dangerous
niebezpieczny
anonymous
anonimowy
-en
wooden
drewniany
hidden
ukryty
-y
sunny
słoneczny
lucky
pomyślny
dirty
brudny
happy
szczęśliwy
-ly
friendly |
przyjazny |
lovely |
uroczy |
Przymiotniki tworzymy także przez dodanie przedrostka, najczęściej tworzą one znaczenie negatywne lub przeciwne:
un-
unfriendly
nieprzyjazny
unnatural
nienaturalny
unhappy
nieszczęśliwy
in-
incorrect
niepoprawny
ineffective
nieskuteczny
inedible
niejadalny
dis-
disgusting
obrzydliwy, wstrętny
disagreeable
nieprzyjemny
ir-
irrational
niemądry
im-
impossible |
niemożliwy |
impatient |
niecierpliwy |
imperfect |
niedoskonały |
Często rzeczownik dodany przed inny rzeczownik pełni funkcję przymiotnika:
a railway station |
dworzec kolejowy |
a horse race |
wyścig konny |
a tennis racket |
rakieta tenisowa |
a bus stop |
przystanek autobusowy |
a football match |
mecz piłkarski |
dużo jest także przymiotników złożonych
blue-eyed |
niebieskooki |
dark-blue |
ciemnoniebieski |
left-hand |
lewostronny |
left-handed |
leworęczny |
fair-haired |
jasnowłosy |
worldwide |
światowy |
home-made |
domowej roboty |
Kolejność przymiotników
Hmmm.... Niestety żeby nie wszystko było proste, jeżeli używamy więcej niż jednego przymiotnika do opisu rzeczownika, należy zapamiętać kolejność, w jakiej pojawią się w zdaniu.
Ogólna zasada jest taka:
jakość/ opinia |
rozmiar/ ciężar |
wiek |
kształt |
kolor |
pocho- dzenie |
past participle |
rzeczownik opisujący rzeczownik opisywany |
rzeczownik opisywany |
|
beautiful |
big |
round |
yellow |
handmade |
cotton serviette |
serviette |
|||
handsome |
young |
Italian |
man |
man |
|||||
petite |
elderly |
French |
kindergarten teacher |
teacher |
|||||
ugly |
huge |
old |
concrete block |
block |
|||||
lovely |
round |
engraved |
silver brooch |
brooch |
|||||
funny |
small |
pink |
straw hat |
hat |
|||||
mysterious |
large |
rectangular |
cardboard box |
box |
|||||
British |
long-awaited |
crime story |
story |
Tak więc wiemy już jak określamy cechy osób i rzeczy, intensywność tych cech różnicujemy za pomocą stopniowania.