Formy ciągłej czasownika (-ing form) używamy, gdy występuje on po:

1. czasownikach wyrażających ogólne upodobania, takich jak:


love

kochać, uwielbiać

like

lubić

don't mind

nie mieć nic przeciwko

don't like

nie lubić

hate

nienawidzić

detest

nienawidzić

dislike

nie lubić

prefer

woleć

enjoy

lubić


A teraz przyjrzyjmy się przykładom:


We love learning English.

Uwielbiamy uczyć się języka angielskiego.

We don't mind doing exercises.

Nie mamy nic przeciwko wykonywaniu ćwiczeń.

However, we detest learning by heart.

Jakkolwiek, nienawidzimy uczyć się na pamięć.

We prefer having fun.

Wolimy dobrze się bawić.

We hate singing.

Nienawidzimy śpiewać.

Our music teacher doesn't like listening to us.

Nasz nauczyciel muzyki nie lubi nas słuchać.

We dislike getting up early.

Nie lubimy wcześnie wstawać.

We enjoy staying up late.

Lubimy późno chodzić spać.


2. po wyrażeniach takich jak:


there's no point (in)

nie ma sensu

it's (not) worth

(nie) warto

can't help

nie móc się powstrzymać

can't stand

nie móc znieść

fancy

mieć ochotę

consider

rozważać

give up

rzucić, zaprzestać

keep (on)

kontynuować

be keen on

lubić, być entuzjastą

be fond of

lubić, być entuzjastą



Poniżej przedstawiamy ich zastosowanie w zdaniach:

There is no point in shouting.
No one could possibly hear us anyway.

Nie ma sensu krzyczeć.
Nie ma szansy, że ktoś nas usłyszy.

You should take part in the competitions.
It's worth trying.

Powinieneś wziąć udział w zawodach.
Warto spróbować.

The film was so moving that I couldn't help crying all the time.

Film był tak poruszający, że nie mogłam się powstrzymać od płaczu.

I can't stand being interrupted when I'm talking.

Nie znoszę, jak ktoś mi przerywa, gdy mówię.

Do you fancy going to the cinema tonight?

Czy masz ochotę wyjść dziś wieczorem do kina?

Have you ever considered travelling to India?

Czy kiedykolwiek myślałeś o wyjeździe do Indii? (rozważałeś wyjazd)

You should definitevely give up smoking.

Definitywnie powinnaś rzucić palenie.

Don't get discouraged - keep on trying!

Nie zniechęcaj się - próbuj nadal.

I wonder if they are keen on dancing.

Zastanawiam się, czy oni lubią tańczyć.

I myself am fond of dancing and singing.

Osobiście, lubię tańczyć i śpiewać.



3. po czasownikach określających zmysły, tj.

see

widzieć

watch

obserwować, oglądać

notice

zauważyć

hear

słyszeć


jeśli chcemy powiedzieć, że byliśmy świadkami części wykonywanej czynności.


Przeanalizujmy przykłady:

The children saw their father hiding presents.

Dzieci widziały jak ich ojciec chowa prezenty.
(widziały część czynności ukrywania)

I just watched water flowing.

Po prostu obserwowałem, jak płynie woda.
(znów część czynności - nie mogę zobaczyć, jak cała woda przepłynie w rzece)

The police noticed some men breaking into a villa.

Policjanci zauważyli jak kilku mężczyzn włamuje się do willi.
(nie widzieli włamania od początku do końca, po prostu przyłapali ich w trakcie)

As I walked along the path, I heardbirds singing.

Podczas gdy spacerowałam ścieżką, słyszałam śpiewające ptaki.
(przed moim przyjściem śpiewały i po odejściu też nie przestaną)



4. po przyimkach, tj. in, on, for, with, at, to, about i in.


I am interested in playing computer games.

Interesuję się graniem w gry komputerowe.

My uncle is addicted to smoking.

Mój wujek jest uzależniony od palenia.

I would love to be brilliant at swimming.

Bardzo chciałabym dobrze pływać.

In time, I got used to living in the country.

Z czasem przyzwyczaiłem się do życia na wsi.

The man is blamed for stealing a sum of money.

Ten człowiek jest oskarżony o kradzież pewnej sumy pieniędzy.



5. jeśli czasownik występuje w funkcji rzeczownika - tzn. jest nazwą czynności i odpowiada na pytanie "co"?


Running is good for your health.

Bieganie jest dobre dla zdrowia.

Is smiling important in everyday situations?

Czy uśmiechanie się jest ważne w codziennych sytuacjach?

Studying and working at the same time can be hard..

Równoległe studiowanie i pracowanie może być trudne.

Asking questions is a good way to learn.

Zadawanie pytań jest dobrym sposobem na naukę.

Sitting in an armchair and watching TV can be boring.

Siedzenie w fotelu i oglądanie telewizji może być nudne.

Bezokolicznika z "to" (infinitive + "to") używamy w następujących przypadkach:

1. aby wyrazić cel:

He stood up to see better.

Wstał, by lepiej widzieć.

In order to get good marks, you have to study.

Jeśli chcesz mieć dobre oceny, musisz się uczyć.


2. jeśli mówimy o konkretnych wyborach (w przeciwieństwie do ogólnych upodobań):


I'd prefer to stay at home.

Wolałbym zostać w domu.

I'd like to order something to drink.

Chciałabym zamówić coś do picia.

I'd love to go to the cinema with you.

Bardzo chętnie wybiorę się z tobą do kina.



3. po przymiotnikach, np.:

I'm glad to hear that.

Miło mi to słyszeć.

It's not easy to learn how to play the guitar.

Nie jest łatwo nauczyć się grać na gitarze.

I'm sorry to interrupt you...

Przepraszam, że przerywam...

It's difficult to be good.

Trudno jest być dobrym.



4. po wielu czasownikach, np.:


agree

zgadzać się

decide

decydować

expect

oczekiwać

want

chcieć

learn

nauczyć się

We agreed to take part in this game.

Zgodziliśmy się wziąć udział w tej grze.

And this is when he decided to turn all the way back.

I właśnie wtedy zdecydował, że zawróci.

Am I expected to pay the bills for you?

Czy oczekujesz, że będę płacić za ciebie rachunki?

Do you want to stay longer?

Chcecie dłużej zostać?

I'd like to learn to ski.

Chciałabym nauczyć się jeździć na nartach.



i w niektórych zwrotach, np.:


to begin with

na początku

to be honest

szczerze mówiąc

to sum up

podsumowując

np.

To begin with, I'd like to tell you about the project itself.

Na początku chciałabym wam powiedzieć coś o samym projekcie.

To be honest, I haven't done my homework.

Szczerze mówiąc, nie zrobiłam zadania domowego.

To sum up, my holidays were very nice.

Podsumowując, moje wakacje były bardzo miłe.