Przedmiotowy System Oceniania

Komisja Języków Obcych



Komisja Języków Obcych

Przedmiotowy System Oceniania

  1. Kontrakt z uczniem.
  2. Informacja Zwrotna.
  3. Obszary aktywności ucznia.
  4. Narzędzia pomiaru.
  5. Kryteria oceny.

Przedmiotowy System Oceniania jest zgodny ze Szkolnym Systemem Oceniania w III Liceum Ogólnokształcącym w Rzeszowie oraz podstawą programową.

Ad. I

  1. Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości, jawnie i zrozumiale oceną wyrażoną w stopniach.
  2. Ocenie podlegają wszystkie wymienione formy aktywności ucznia.
  3. Prace klasowe, krótkie sprawdziany i odpowiedzi ucznia są obowiązkowe.
  4. Uczeń ma obowiązek prowadzić zeszyt przedmiotowy.
  5. Każdy uczeń powinien otrzymać w ciągu semestru minimum ocen równej ilości godzin w tygodniu.
  6. Nie ocenia się uczniów 3 dni po dłuższej, usprawiedliwionej nieobecności w szkole.
  7. Nie ocenia się ucznia znajdującego się w trudnej sytuacji losowej.
  8. Uczeń, który opuścił więcej niż 50% lekcji, nie może być kwalifikowany z przedmiotu.
  9. Prace klasowe są zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem, z podaniem zakresu materiału i zagadnień.
  10. Kartkówki z ostatnio przerobionego materiału nie są zapowiadane, obejmują zakres do 3 ostatnich jednostek lekcyjnych – czas kartkówki do 15 minut.
  11. Prace klasowe nauczyciel jest zobowiązany zwrócić poprawione do 2 tygodni.
  12. Uczeń ma prawo zaliczenia mu dodatkowych ocen za wykonane prace nadobowiązkowe.

Ad. II
Informacja zwrotna nauczyciel - uczeń

  1. Nauczyciel przekazuje uczniowi komentarz do wystawionej oceny.
  2. Uczeń ma możliwość uzyskania dodatkowych wyjaśnień i uzasadnień do uzyskanej oceny.
  3. Nauczyciel motywuje ucznia do systematycznej samokontroli i samooceny.
  4. Nauczyciel ukierunkowuje ucznia w samodzielnym planowaniu rozwoju.
  5. nauczyciel - rodzice
  6. podczas wywiadówek, indywidualnych konsultacji i rozmów interwencyjnych nauczyciel przekazuje rodzicom:
    1. Informacje o aktualnych postępach w nauce, o trudnościach i uzdolnieniach ucznia.
    2. Wskazówki do pracy z uczniem: nauczyciel - wychowawca klasy - pedagog
  7. Nauczyciel informuje wychowawcę klasy o aktualnych osiągnięciach i zachowaniu ucznia.
  8. Nauczyciel informuje pedagoga szkolnego o sytuacjach wymagających jego interwencji.

Ad. III
Obszary aktywności ucznia.
Na lekcji języka obcego będą oceniane:

  1. Wypowiedź ustna – (znajomość czasów i struktur gramatycznych znajomość słownictwa, opis, komentarz, opinia, recenzja, układanie pytań i odpowiedzi, artykulacja i akcentacja, itp.)
  2. Wypowiedź pisemna – (znajomość czasów i struktur gramatycznych, znajomość słownictwa, znajomość zasad interpunkcji, rozumienie tekstu czytanego, rozumienie tekstu ze słuchu, opis, komentarz, opinia, recenzja, esej, itp.)
  3. Stosowanie wiedzy przedmiotowej w sytuacjach praktycznych (dialogi).
  4. Aktywność ucznia na lekcji – częste zgłaszanie się i udzielanie prawidłowych odpowiedzi.
  5. Prace domowe.
  6. Udział i bardzo dobre wyniki w konkursach i olimpiadach nagradzane będą ocenami bardzo dobry i celujący.

Ad. IV
Narzędzia pomiaru.

  1. Wypowiedź ustna.
    1. Ocena celujący: wypowiedź poza programowa bezbłędna, rozszerzająca tematykę.
    2. Ocena bardzo dobry: wypowiedź wyczerpująca bezbłędna, zgodna z tematem.
    3. Ocena dobry: wypowiedź wyczerpująca, zgodna z tematem, zawierająca kilka błędów nie zakłócających komunikacji.
    4. Ocena dostateczny: wypowiedź zgodna z tematem, zawierająca liczne błędy lub wypowiedź niepełna z małą ilością błędów nie zakłócających komunikacji.
    5. Ocena dopuszczający: wypowiedź niepełna zawierająca liczne błędy.
    6. Ocena niedostateczny: wypowiedź niezgodna z tematem lub błędy całkowicie zakłócające komunikacje.
  2. Wypowiedź pisemna:
      Testy nauczycielskie i standaryzowane – forma oceny punktowa
      Ocena niedostateczny0 – 39% punktów
      Ocena dopuszczający40 – 50% punktów
      Ocena dostateczny51 – 70% punktów
      Ocena dobry71- 89% punktów
      Ocena bardzo dobry90 – 100% punktów
      Ocena celujący100% punktów + (test uwzględnia zadania o wykraczającym stopniu trudności)

Ad. V
Kryteria oceny semestralnej i rocznej.

Ocenę celującą otrzymuje uczeń który:

  1. Opanował w całości aktualnie przerobiony materiał gramatyczny i leksykalny.
  2. Posiada wiadomości wykraczające poza zrealizowany materiał, bardzo dobrą znajomość realiów społeczno – ekonomicznych i kulturowych danego kraju.
  3. Potrafi swobodnie i prawidłowo wypowiadać się na tematy z życia codziennego, oraz stosować zwroty i wyrażenia zależne od sytuacji.
  4. Potrafi płynnie i ze zrozumieniem czytać teksty o bardzo dużym stopniu trudności, prawidłowo akcentuje i wymawia wszystkie wyrazy.
  5. Samodzielnie rozwiązuje ćwiczenia o dużym stopniu trudności.
  6. Potrafi bezbłędnie zapisywać wyrazy i tekst podyktowany przez nauczyciela, również pod względem interpunkcji.
  7. Bierze udział w konkursach przedmiotowych.
  8. Wykazuje bardzo dużą aktywność na lekcjach.
  9. Jest zawsze przygotowany do każdej lekcji.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
  1. Opanował w całości aktualnie przerobiony materiał gramatyczni i leksykalny.
  2. Potrafi prawidłowo wypowiadać się na tematy z życia codziennego, oraz stosować zwroty i wyrażenia w zależności od sytuacji.
  3. Potrafi płynnie i ze zrozumieniem czytać teksty o dużym stopniu trudności, prawidłowo akcentuje i wymawia poszczególne wyrazy.
  4. Samodzielnie rozwiązuje ćwiczenia o dużym stopniu trudności.
  5. Potrafi dobrze zapisać wyraz i tekst dyktowany przez nauczyciela.
  6. Wykazuje bardzo duża aktywność na lekcjach.
  7. Jest przygotowany do każdej lekcji.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
  1. Opanował w dużym stopniu aktualnie przerobiony materiał gramatyczny i leksykalny.
  2. Potrafi wypowiadać się na tematy z życia codziennego oraz stosować zwroty i wyrażenia w różnych sytuacjach z pomocą nauczyciela.
  3. Potrafi dobrze czytać teksty, dobrze akcentuje i wymawia poszczególne wyrazy.
  4. Samodzielnie wykonuje ćwiczenia o średniej skali trudności.
  5. Potrafi zapisać wyraz i tekst o średniej skali trudności podyktowany przez nauczyciela.
  6. Wykazuje duża aktywność na lekcjach.
  7. Nie systematycznie przygotowuje się do lekcji.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
  1. Nie opanował w całości aktualnie przerobionego materiału gramatycznego i leksykalnego.
  2. Potrafi się wypowiadać na tematy z życia codziennego oraz stosować zwroty i wyrażenia z dużą pomocą nauczyciela.
  3. Samodzielnie czyta teksty o małym stopniu trudności, nie ma większych problemów z wymową poszczególnych wyrazów.
  4. Ćwiczenia o średniej skali trudności rozwiązuje z pomocą nauczyciela.
  5. Samodzielnie rozwiązuje ćwiczenia o małym stopniu trudności.
  6. Wykazuje małą aktywność na lekcjach.
  7. Nie systematycznie przygotowuje się do lekcji.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
  1. W niewielkim stopniu opanował aktualnie przerobiony materiał gramatyczny i leksykalny.
  2. W minimalnym stopniu wypowiada się na tematy z życia codziennego, a zwroty i wyrażenia w różnych sytuacjach stosuje z bardzo dużą pomocą nauczyciela.
  3. Teksty o małym stopniu trudności czyta z pomocą nauczyciela, szczególne wyrazy wymawia z pomocą nauczyciela.
  4. Ćwiczenia o małym stopniu trudności rozwiązuje z pomocą nauczyciela.
  5. Wykazuje minimalną aktywność na lekcjach.
  6. Nie zawsze przygotowuje się do lekcji.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
  1. Nie opanował aktualnie przerobionego materiału gramatycznego i leksykalnego.
  2. Posiada bardzo ubogie słownictwo, stosuje liczne powtórzenia, wykazuje się nieumiejętnością konwersacji.
  3. Przypadkowość używania struktur gramatycznych, liczne i rażące błędy ortograficzne.
  4. Teksty o małym stopniu trudności czyta z dużą pomocą nauczyciela.
  5. Ćwiczenia rozwiązuje tylko z pomocą nauczyciela.
  6. Nie wykazuje aktywności na lekcjach.
  7. Często jest nie przygotowany do lekcji.
Jeśli uczeń uzyska z pisemnych prac klasowych ocenę niedostateczną, może ją poprawić na zajęciach pozalekcyjnych z języka angielskiego. Zakres materiału merytorycznego pozostaje bez zmian.