Przedmiotowy System Oceniania
Komisja Języków Obcych
Przedmiotowy System Oceniania
- Kontrakt z uczniem.
- Informacja Zwrotna.
- Obszary aktywności ucznia.
- Narzędzia pomiaru.
- Kryteria oceny.
Przedmiotowy System Oceniania jest zgodny ze Szkolnym Systemem Oceniania w III Liceum Ogólnokształcącym w Rzeszowie oraz podstawą programową.
Ad. I
- Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości, jawnie i zrozumiale oceną wyrażoną w stopniach.
- Ocenie podlegają wszystkie wymienione formy aktywności ucznia.
- Prace klasowe, krótkie sprawdziany i odpowiedzi ucznia są obowiązkowe.
- Uczeń ma obowiązek prowadzić zeszyt przedmiotowy.
- Każdy uczeń powinien otrzymać w ciągu semestru minimum ocen równej ilości godzin w tygodniu.
- Nie ocenia się uczniów 3 dni po dłuższej, usprawiedliwionej nieobecności w szkole.
- Nie ocenia się ucznia znajdującego się w trudnej sytuacji losowej.
- Uczeń, który opuścił więcej niż 50% lekcji, nie może być kwalifikowany z przedmiotu.
- Prace klasowe są zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem, z podaniem zakresu materiału i zagadnień.
- Kartkówki z ostatnio przerobionego materiału nie są zapowiadane, obejmują zakres do 3 ostatnich jednostek lekcyjnych – czas kartkówki do 15 minut.
- Prace klasowe nauczyciel jest zobowiązany zwrócić poprawione do 2 tygodni.
- Uczeń ma prawo zaliczenia mu dodatkowych ocen za wykonane prace nadobowiązkowe.
Ad. II
Informacja zwrotna nauczyciel - uczeń
- Nauczyciel przekazuje uczniowi komentarz do wystawionej oceny.
- Uczeń ma możliwość uzyskania dodatkowych wyjaśnień i uzasadnień do uzyskanej oceny.
- Nauczyciel motywuje ucznia do systematycznej samokontroli i samooceny.
- Nauczyciel ukierunkowuje ucznia w samodzielnym planowaniu rozwoju. nauczyciel - rodzice
- podczas wywiadówek, indywidualnych konsultacji i rozmów interwencyjnych nauczyciel przekazuje rodzicom:
- Informacje o aktualnych postępach w nauce, o trudnościach i uzdolnieniach ucznia.
- Wskazówki do pracy z uczniem: nauczyciel - wychowawca klasy - pedagog
- Nauczyciel informuje wychowawcę klasy o aktualnych osiągnięciach i zachowaniu ucznia.
- Nauczyciel informuje pedagoga szkolnego o sytuacjach wymagających jego interwencji.
Ad. III
Obszary aktywności ucznia.
Na lekcji języka obcego będą oceniane:
- Wypowiedź ustna – (znajomość czasów i struktur gramatycznych znajomość słownictwa, opis, komentarz, opinia, recenzja, układanie pytań i odpowiedzi, artykulacja i akcentacja, itp.)
- Wypowiedź pisemna – (znajomość czasów i struktur gramatycznych, znajomość słownictwa, znajomość zasad interpunkcji, rozumienie tekstu czytanego, rozumienie tekstu ze słuchu, opis, komentarz, opinia, recenzja, esej, itp.)
- Stosowanie wiedzy przedmiotowej w sytuacjach praktycznych (dialogi).
- Aktywność ucznia na lekcji – częste zgłaszanie się i udzielanie prawidłowych odpowiedzi.
- Prace domowe.
- Udział i bardzo dobre wyniki w konkursach i olimpiadach nagradzane będą ocenami bardzo dobry i celujący.
Ad. IV
Narzędzia pomiaru.
- Wypowiedź ustna.
- Ocena celujący: wypowiedź poza programowa bezbłędna, rozszerzająca tematykę.
- Ocena bardzo dobry: wypowiedź wyczerpująca bezbłędna, zgodna z tematem.
- Ocena dobry: wypowiedź wyczerpująca, zgodna z tematem, zawierająca kilka błędów nie zakłócających komunikacji.
- Ocena dostateczny: wypowiedź zgodna z tematem, zawierająca liczne błędy lub wypowiedź niepełna z małą ilością błędów nie zakłócających komunikacji.
- Ocena dopuszczający: wypowiedź niepełna zawierająca liczne błędy.
- Ocena niedostateczny: wypowiedź niezgodna z tematem lub błędy całkowicie zakłócające komunikacje.
- Wypowiedź pisemna:
- Testy nauczycielskie i standaryzowane – forma oceny punktowa
Ocena niedostateczny 0 – 39% punktów Ocena dopuszczający 40 – 50% punktów Ocena dostateczny 51 – 70% punktów Ocena dobry 71- 89% punktów Ocena bardzo dobry 90 – 100% punktów Ocena celujący 100% punktów + (test uwzględnia zadania o wykraczającym stopniu trudności)
Ad. V
Kryteria oceny semestralnej i rocznej.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń który:
- Opanował w całości aktualnie przerobiony materiał gramatyczny i leksykalny.
- Posiada wiadomości wykraczające poza zrealizowany materiał, bardzo dobrą znajomość realiów społeczno – ekonomicznych i kulturowych danego kraju.
- Potrafi swobodnie i prawidłowo wypowiadać się na tematy z życia codziennego, oraz stosować zwroty i wyrażenia zależne od sytuacji.
- Potrafi płynnie i ze zrozumieniem czytać teksty o bardzo dużym stopniu trudności, prawidłowo akcentuje i wymawia wszystkie wyrazy.
- Samodzielnie rozwiązuje ćwiczenia o dużym stopniu trudności.
- Potrafi bezbłędnie zapisywać wyrazy i tekst podyktowany przez nauczyciela, również pod względem interpunkcji.
- Bierze udział w konkursach przedmiotowych.
- Wykazuje bardzo dużą aktywność na lekcjach.
- Jest zawsze przygotowany do każdej lekcji.
- Opanował w całości aktualnie przerobiony materiał gramatyczni i leksykalny.
- Potrafi prawidłowo wypowiadać się na tematy z życia codziennego, oraz stosować zwroty i wyrażenia w zależności od sytuacji.
- Potrafi płynnie i ze zrozumieniem czytać teksty o dużym stopniu trudności, prawidłowo akcentuje i wymawia poszczególne wyrazy.
- Samodzielnie rozwiązuje ćwiczenia o dużym stopniu trudności.
- Potrafi dobrze zapisać wyraz i tekst dyktowany przez nauczyciela.
- Wykazuje bardzo duża aktywność na lekcjach.
- Jest przygotowany do każdej lekcji.
- Opanował w dużym stopniu aktualnie przerobiony materiał gramatyczny i leksykalny.
- Potrafi wypowiadać się na tematy z życia codziennego oraz stosować zwroty i wyrażenia w różnych sytuacjach z pomocą nauczyciela.
- Potrafi dobrze czytać teksty, dobrze akcentuje i wymawia poszczególne wyrazy.
- Samodzielnie wykonuje ćwiczenia o średniej skali trudności.
- Potrafi zapisać wyraz i tekst o średniej skali trudności podyktowany przez nauczyciela.
- Wykazuje duża aktywność na lekcjach.
- Nie systematycznie przygotowuje się do lekcji.
- Nie opanował w całości aktualnie przerobionego materiału gramatycznego i leksykalnego.
- Potrafi się wypowiadać na tematy z życia codziennego oraz stosować zwroty i wyrażenia z dużą pomocą nauczyciela.
- Samodzielnie czyta teksty o małym stopniu trudności, nie ma większych problemów z wymową poszczególnych wyrazów.
- Ćwiczenia o średniej skali trudności rozwiązuje z pomocą nauczyciela.
- Samodzielnie rozwiązuje ćwiczenia o małym stopniu trudności.
- Wykazuje małą aktywność na lekcjach.
- Nie systematycznie przygotowuje się do lekcji.
- W niewielkim stopniu opanował aktualnie przerobiony materiał gramatyczny i leksykalny.
- W minimalnym stopniu wypowiada się na tematy z życia codziennego, a zwroty i wyrażenia w różnych sytuacjach stosuje z bardzo dużą pomocą nauczyciela.
- Teksty o małym stopniu trudności czyta z pomocą nauczyciela, szczególne wyrazy wymawia z pomocą nauczyciela.
- Ćwiczenia o małym stopniu trudności rozwiązuje z pomocą nauczyciela.
- Wykazuje minimalną aktywność na lekcjach.
- Nie zawsze przygotowuje się do lekcji.
- Nie opanował aktualnie przerobionego materiału gramatycznego i leksykalnego.
- Posiada bardzo ubogie słownictwo, stosuje liczne powtórzenia, wykazuje się nieumiejętnością konwersacji.
- Przypadkowość używania struktur gramatycznych, liczne i rażące błędy ortograficzne.
- Teksty o małym stopniu trudności czyta z dużą pomocą nauczyciela.
- Ćwiczenia rozwiązuje tylko z pomocą nauczyciela.
- Nie wykazuje aktywności na lekcjach.
- Często jest nie przygotowany do lekcji.